11 Nisan 2012 Çarşamba

İKSV Film Festivali Sunar; Ana Dilim Nerede?

Dün Asmalımescit'te bir ajansa iş görüşmesine gittim. Çıktığımda Taksimde ne yapılır diye kafa patlatırken sonunda İKSV Film Festivali'nden bir film izlemeye karar verdim. Mekan elbette ki Atlas pasajıydı. Canım Atlas pasajı... Salon hınca hınç doluydu zaten aksi beklenemezdi.

Filmin adı; Ana Dilim Nerede?




Filmin konusu için IKSV şöyle yazmış;
''Anadilinin yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu öğrenen ihtiyar Mustafa, çocuklarına öğretemediği bu dilin unutulmaya terk edilmesinden kendini sorumlu tutar. Geçirdiği rahatsızlık nedeniyle dinlenmesi gerektiği bu dönemde, hayatının sonuna geldiği düşüncesiyle yeniden yüzleşmek zorunda kalırken, hafızasında kaldığı kadarıyla yitip giden dilini kaydetmeye karar verir. Ana Dilim Nerede?, evde dahi kendi dilinde konuşmanın yasak olduğu yıllardan sonra artık gizli tutulamayacak olan “anadil” gerçeğini ve Türkiye’de resmi politikaların yarattığı kültürel travmanın orta sınıf bir aile üzerindeki etkilerini konu alıyor.''







Filmin sonunda yönetmen ve oyuncular sahneye çıkıp uzun bir alkış aldıktan sonra kısa bir söyleşi yaptılar. Ardından da izleyiciler tarafından soru sorma faslı başladı. Salon oldukça kalabalıktı ve ben soru sorma fırsatı yakalayabilen şanslı azınlığın içerisindeydim. Yönetmene, bu filmin politik bir film olmasından ziyade unutulmaya yüz tutmuş bir dile olabildiğince dikkat çeken bir film olduğunu söyledim. Akabinde  kendisinin bu filmi nereye koyduğunu sordum. O da aşağı yukarı bana katıldığını söylerken, ince ince Türkiye'de Kürt dili ve alt kolu olan Zazaca'nın asiminasyonuna göndermelerde bulundu.

Ardından yönetmenin babası -aynı zamanda filmin baş karakteri- olan Mustafa Kahraman, ilkokuldayken kürtçe konuşmanın yasak olduğunu, konuşanlara ağır cezalar verildiğini üzülerek anlattı.

Kısaca bir festival filmi benim için böyle geçti cancağızlarım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder